Zeit und Ort

Montag, 6 Dezember 2010
16:00 Uhr
Völkerkundemuseum
Hofburg, 1010 Wien ‎

Dienstag, 7 Dezember 2010
10:00 Uhr
VIDC
Möllwaldplatz 5/3, 1040 Wien

15:00 Uhr
Albertina
Albertinaplatz 1, 1010 Wien

Programm

Montag, 6 Dezember

Besuch ‚African Lace‘

Kulturpolitisches Gespräch mit

  • Reymond Weber, Fr, Lux, Collège d‘ Europe, Culture et Développement: "Mainstreaming  Kultur&Entwicklung" -  Europäische Perspektiven und kritische Anmerkungen
  • Stefan Pehringer, BMeiA, Leiter des Referates V.4a – UNESCO-Angelegenheiten: "Bedeutung des Konzepts Kultur und Entwicklung im Rahmen der Tätigkeit der UNESCO"
  • Yvonne Gimpel, ÖUK - Nat. Kontaktstelle für das UNESCO Übereinkommen 2005: "Das Konzept‚ Kultur und Entwicklung‘ mit Leben füllen - Das UNESCO Übereinkommen 2005 zur Vielfalt kultureller Ausdrucksformen"
  • Peter Kuthan/Franz Schmidjell: VIDC – Wiener Institut  Diskussionspapier "Warum braucht die Entwicklungszusammenarbeit die Kultur?"

Dienstag, 7 Dezember 

Strategiegespräch im VIDC – The Way Forward

Besuch Ausstellung William Kentridge  in der Albertina

anschließend PoetryRapPerformance mit  Lesego Rampolokeng (Südafrika)

Kulturgespräch – Ausstellungsbesuch – PoetryRap


Hintergrund

"Menschliche Entwicklung erfordert kulturelle Freiheit" lautetet der Titel des UNDP Berichtes 2004. Herausgeber Malloch Brown schrieb im Vorwort: "Wenn die Welt die Millenniums-Entwicklungsziele (MDG) erreichen und letztendlich die Armut beseitigen soll, muss sie zuerst erfolgreich die Herausforderung bewältigen, integrative, kulturell vielfältige Gesellschaften zu schaffen". Die wachsende Bedeutung von Kultur in der internationalen Diskussion hängt stark mit den aktuellen Herausforderungen der Weltlage zusammen: mit der beschleunigten Globalisierung und ihren Folgen, mit rasant zunehmender Urbanisierung, mit Migration, mit uniformer Modernisierung - und mit den vielerorts sichtbaren Abwehrreaktionen.

Die Diskussionen über innovative, dynamische und integrative Gegenentwürfe werden im Norden wie im Süden geführt - wenngleich mit unterschiedlicher Sichtbarkeit. Das "UNESCO Übereinkommen 2005 zur Vielfalt kultureller Ausdrucksformen" bildet mittlerweile einen weltweiten Rahmen, der auch die kulturelle Entwicklungszusammen-arbeit beinhaltet. Beim MDG Gipfel der Vereinten Nationen in New York im September 2010 wurde die kulturelle Dimension von Entwicklung neuerlich besonders betont.

Das VIDC und die ÖUK werden im Rahmen eines Kulturgespräches den aktuellen Stand der internationalen Diskussion zu vermitteln versuchen. Gleichzeitig soll die österreichische Situation mit Interessierten reflektiert und strategische Überlegungen für die zukünftige Arbeit vorgestellt werden. Der Besuch zweier völlig unterschiedlicher Ausstellungen, von 'African Lace - Austrian Fabrics for Nigeria' im Völkerkundemuseum und von Fünf Themen von William Kentridge in der Albertina bilden spannende, künstlerische Zugänge zum Thema. Als Gäste werden Raymond Weber (Lux, Fr) und Lesego Rampolokeng (Südafrika) eingeladen.


Raymond Weber

Raymond Weber is nowadays an advisor to the Government of Luxembourg, professor of European cultural policy at the Collège d'Europe and the president of Culture et Développement. Until 2008 he was Head of Unit at the Club du Sahel (OECD). Previously he had been the Director of Lux-Development, Luxembourg's Agency for Development Cooperation. In addition, Raymond Weber was for many years the Director of Cultural Affairs and International Cultural Relations at the Ministry of Culture for the Grand Duchy of Luxembourg. After a period with UNESCO as Director of Cultural Development and Artistic Creation, and responsible for preparation of the World Decade of Cultural Development, he became, from 1991 to 2001, Director of Education, Culture and Sport for the Council of Europe. Author of many articles on topics including culture and development, cultural diversity and cultural policies, international cultural cooperation, cultural rights.


Lesego Rampolokeng

In examining his influences, one can truly label Rampolokeng as an artist who easily bridges the gap between the culture on three continents: As a child, he was inspired by dithoko talking songs of the SeSotho who brought this tradition to the huge African melting pot of Soweto as street poets. Later, as a teenager, he was devouring comics and -- quite unusual for a youngster - the poems of the English romantic poet John Keats (1795-1821) and the works of William Shakespeare. North American rap á la Gil Scott-Heron, the recordings of Jamaican dub poet Linton Kwesi Johnson, the poems of William Burroughs and the poet of the Black Consciousness movement, Madingoane turned out to be the creative starter kit for a new talent at the end of the '80s. The material for his own poetry he found on the streets of Soweto: the dreariness, despair and violence of a place which had not naturally evolved but was created by ruthless economic necessity, arrogance and racist psychomania.

After aborting his law studies, Lesego Rampolokeng concentrated on writing and performed his works at various political gatherings. In 1990, Rampolokeng published his first volume of poetry 'Horns for Hondo' and subsequently toured with the band The Kalahari Surfers, performing works from this book live. This tour made him widely known to a South African and also international audience. Further poetry volumes followed, like 'Bavino Sermons'. Lesego Rampolokeng did not stop to be the angry voice when apartheid finally was officially abolished. "Surely he will continue to embarass the kings and princes on this earth for some time to come". ~ Frank Eisenhuth, All Music Guide


African Lace - Austrian Fabrics for Nigeria

African lace denotes brightly coloured, industrially embroidered textiles that define the image of Nigerians worldwide. For over fifty years it has been the fabric of choice for festive and formal dress styles. This exhibition is the first to explore the history and cultural significance of this particular fabric in Nigeria. The exhibition presents a fascinating chapter in African fashion history and enhances a contemporary aspect of culture that extends beyond the borders of a single nation, interconnecting people, ideas, and creativity through trade. African Lace highlights fashion, creativity, opulence, and the joy of social gatherings in Nigeria.

The exhibition is organised by the Museum of Ethnology Vienna and the National Commission for Museums and Monuments of Nigeria.  


William Kentridge - Fünf Themen

Die Albertina zeigt in Zusammenarbeit mit dem SFMOMA eine große Retrospektive über das Werk des südafrikanischen Künstlers William Kentridge. Die Schau umfasst Arbeiten aus allen Medien - vom Film, Buch bis hin zur Zeichnung und Skulptur.

Unterlagen zur Veranstaltung